Total Pageviews

Friday 27 November 2015

Janda Kantoi Buat Projek Dalam Rumah


KUALA TERENGGANU - Seorang janda tidak serik meskipun sebelum ini pernah ditahan dan didenda kerana kesalahan khalwat, apabila dia masih mengulangi kesalahan sama selepas sekali lagi ditahan berkhalwat bersama pasangannya di rumah sendiri.
Akibat perbuatannya itu, janda berusia 26 tahun itu dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Kuala Terengganu dan dijatuhi hukuman penjara sebulan serta denda RM2,600 atau berdepan penjara tambahan lima bulan lagi jika gagal menjelaskan denda.
khalwat Sebelum ini, pada 6 Oktober 2013, dia yang bekerja sebagai pembantu kedai kain pernah didenda RM2,400 atau dua bulan penjara jika gagal menjelaskan denda oleh Mahkamah Rendah Syariah Kemaman kerana kesalahan berkhalwat.
Sementara itu, pasangannya yang berusia 35 tahun dan masih bujang pula didenda RM2,600 atau empat bulan penjara, jika gagal membayar denda.
Keputusan dibuat selepas mereka berdua mengaku salah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 31 (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana berkhalwat.
Mereka didakwa berkhalwat di dalam sebuah rumah di Pangsapuri Ladang, Fasa 2, di sini, jam 12.45 tengah malam pada 30 September lalu.
Sepasukan pegawai penguatkuasa syariah daerah melakukan serbuan berwaran ke atas sebuah rumah pangsapuri itu.
Sebaik tiba, pintu rumah tertutup rapat dan berkunci dari dalam sebelum anggota penguatkuasa mengetuk pintu dan memberi salam beberapa kali.
Pintu utama dibuka seorang wanita kira-kira seminit kemudian sebelum anggota memperkenalkan diri dan menunjukkan waran geledah serta meminta izin untuk membuat pemeriksaan.
Anggota penguat kuasa syariah kemudiannya menemui seorang lelaki di dalam bilik pertama dan pemeriksaan mendapati hanya mereka berada di dalam rumah berkenaan.
Hasil soal siasat mendapati mereka tidak mempunyai hubungan suami isteri atau muhrim, sebelum ditahan untuk siasatan lanjut.
Sementara itu di mahkamah sama juga, seorang penjual ikan yang sebelum ini pernah dikenakan denda RM2,600 atau dua bulan setengah penjara kerana berkhalwat, juga tidak serik apabila sekali lagi dicekup bersama pasangannya di dalam sebuah hotel, September lalu.
Susulan penahanan itu, penjual ikan berusia 19 tahun itu dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Kuala Terengganu dan dijatuhi hukuman denda RM2,500 serta sebulan penjara, atau berdepan hukuman penjara tambahan lima bulan jika gagal menjelaskan denda.
Sementara itu, pasangannya berusia 19 tahun dan masih bergelar pelajar pula diarahkan ditahan di Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan, Sabak Bernam, Selangor selama enam bulan.
Keputusan itu dibuat selepas kedua-dua mereka mengaku salah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 31 (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana berkhalwat.
Berdasarkan pertuduhan, mereka didakwa berkhalwat di dalam sebuah bilik hotel di Jalan Tok Lam, di sini, jam 11.50 pagi, 23 September lalu.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Syarie Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu di hadapan Hakim Syarie Nik Mohd Shahril Irwan Mat Yusof.
Mengikut fakta kes, sepasukan pegawai penguatkuasa syariah daerah melakukan satu serbuan berwaran ke atas sebuah bilik hotel di Jalan Tok Lam.
Sebaik tiba di bilik berkenaan, pintu utama tertutup rapat dan berkunci dari dalam sebelum anggota penguatkuasa mengetuk pintu dan memberi salam beberapa kali.
Anggota kemudian mendapatkan kunci pendua daripada pihak hotel, namun masih gagal masuk kerana bilik dikunci menggunakan rantai dari dalam.
Anggota mengarahkan pintu dibuka penghuninya namun tiada sebarang respons. Pintu hanya dibuka kira-kira 20 minit kemudian oleh seorang lelaki.
Sebaik masuk ke dalam bilik, anggota menemui seorang wanita di atas katil dan pemeriksaan mendapati hanya mereka sahaja yang berada di dalam bilik.
Hasil soal siasat mendapati mereka tidak mempunyai hubungan suami isteri atau mahram sebelum ditahan untuk siasatan lanjut.
Sebelum ini, pada 14 April lalu, lelaki tersebut pernah dikenakan denda oleh mahkamah kerana kesalahan berkhalwat bersama pasangan yang lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Recent Posts Widget

KLIK JANGAN TAK KLIK

Tingkatkan trafik anda di sini

My Bloglist