Total Pageviews

Monday, 27 March 2017

Australia siap sedia hadapi Taufan Debbie, ribuan dipindahkan



SYDNEY: Lebih 25,000 orang yang tinggal di kawasan pantai di wilayah Queensland Australia dipindahkan sebelum Taufan Debbie melanda kawasan itu tengahari ini.

Taufan kategori empat itu dijangka membadai bahagian pantai dari bandar Ayr hingga bandar Bowen dengan angin sekencang 260 kilometer sejam.
Perdana Menteri Queensland turut mengarahkan semua penduduk di kawasan berkenaan supaya segera berpindah sebelum keadaan menjadi bertambah buruk.

Taufan Debbie sebelum ini dilapor telah membadai Kepulauyan Cayman.

Pihal berkuasa turut mengarahkan penduduk yang tinggal di bahagian timur laut untuk tidak meninggalkan kediaman masing-masing.

Kedua-dua bandar  berkenaan yang merupakan kawasan pertanian  tidak pernah mengalami taufan melebihi kategori dua dengan angin sekencang 125 hingga 164 km sejam.

Tuesday, 14 March 2017

Selepas tular sedunia, Prof Kelly jawab soalan tentang keluarga dan seluarny



Kelly telah menghantar surat permohonan maaf selepas kekecohan dalam temubual dengan BBC itu.                         

PROFESOR Robert E. Kelly yang sebelum ini menjadi tular gara-gara aksi lucu yang dipaparkan keluarganya ketika temu bual secara langsung bersama stesen televisyen BBC, akhirnya membuka mulut tentang situasi sebenar yang berlaku ketika itu.

Dalam satu temubual dengan portal The Wall Street Journal (WSJ), Kelly memberitahu, semuanya berlaku kerana kesilapannya yang terlupa untuk mengunci pintu ketika sesi temu bual dengan BBC dijalankan.

Hal itu diakui isterinya, Kim Jung-A, yang juga merupakan watak penting dalam video berkenaan apabila gaya 'meluncur'nya untuk menyelamatkan keadaan, membuatkan ramai penonton pecah perut.

"Selalunya memang dia (Kelly) kunci pintu apabila melakukan temu bual," kata Kim kepada WSJ.
Temu ramah dengan WSJ itu pada mulanya hanya melibatkan Kelly, sebelum turut disertai Kim dan dua anak mereka, Marion, 4, dan James, 8 bulan.


Ketika kekecohan itu berlaku, kata Kim, dia sedang menontonnya secara langsung di televisyen di ruang tamu.

Namun siaran televisyen yang lewat beberapa saat membuatkan dia agak lambat untuk menyedari 'pencerobohan' yang dilakukan anak-anaknya itu.

Kelly pula menambah, ketika kejadian, dia cuba untuk fokus dengan temu bual yang berjalan namun mengakui sangat geli hati dengan gelagat isteri dan anak-anaknya.

Pensyarah Sains Politik di Pusan International University, Korea Selatan itu juga ada menghantar surat permohonan maaf kepada BBC susulan kekecohan itu.

Agak lucu apabila dalam temu bual terbaharu ini, anak sulung Kelly, Marion, dapat didengar menjerit memanggil bapanya dari luar bilik.

"Inilah kehidupan saya," kata Kelly, sebelum bangun untuk membuka pintu dan membenarkan anak perempuannya itu masuk.

Portal CNET pula melaporkan, Kelly turut menjawab satu persoalan yang menjadi tanda tanya ramai; adakah dia tidak memakai seluar ketika temu bual itu?

"Saya pakai seluar jean," jawab Kelly.

Sunday, 12 March 2017

Interview Dengan Mertua Orang Terengganu



Mertua: Mu orang mane? 

Bakal Menantu: Kodiang Mak Cik.

Meetua: Kuaja mung, belung gapo-gapo lagi soh aku diang (diam)

Monday, 6 March 2017

Doktot dan Pomen



Ada sorang pomen hat takdak reja. Takdak pasai, dia pi bukak klinik. Nak suruh orang mai, dia buh iklan 'Mai berubat sini, bayaq 30 ringgit saja, kalau tak buleh nak berubat, jangan segan mai kelim 100 ringgit'...

Si pomen dapat pekerja sorang misi cun. Nak jadi cerita, ada la sorang doktor terbaca. Doktor apa lagi, nak cuba la pekena si pomen, kot-kot buleh kelim 100 ringgit...

Pomen: Ya tuan, ca cerita mai sakit apa ni?
Doktor: Tawaq mulut, tak berasa langsung waktu makan.
Pomen: Misi, bok mai sat ubat nombot 69. Boh 3 titik dalam mulut pesakit ni.
Doktor: Wei! Minyak petrol ni!!
Pomen: Ha, buleh rasa dah? Alhamdulillah, satgi pi bayaq 30 ringgit kat misi.
Doktor tak puas ati. Selang seminggu, dia pi pulak jumpa si pomen.
Pomen: Sakit pa, tuan?
Doktor: Saya hilang ingatan.
Pomen: Ok! Misi, ambik sat ubat nombot 69. Boh 3 titik dalam mulut pesakit ni.
Doktor: Aik, bukan ka tu minyak petrol?
Pomen: Ha, ingat dah? Alhamdulillah, satgi pi bayaq 30 ringgit kat misi. 
Doktor mula serabut kepala. Lepaih seminggu, dia pi lagi.
Pomen: Tuan sakit pa pulak ni?
Doktor: Mata rabun. Tak nampak pa langsung.
Pomen: Ya ka? Maaf la, hat ni saya tak buleh nak berubat. Nah ambik 100 ringgit ni.
Doktor: Aik? Ni 50 ringgit ja?
Pomen: La, nampak jelas dah ka? Alhamdulillah, mai balik 50 ringgit ni. Satgi pi bayaq 30 ringgit kat misi. 

Kisah Kentut Ketika Mesyuarat Guru



Tiba-tiba, terdengar bunyi "phooooott" disusuli aroma yang kurang enak. Lalu masing-masing memberikan komen:

Guru Maths: Hmmm ... Sesuatu yang tidak boleh didarab namun baunya boleh dibahagi2.

Guru Muzik: Wahh ... Bunyi nadanya terletak pada chord C MAJOR.

Guru Fizik: Itu lah sebenarnya inner power, tenaga yg digunakan sedikit sahaja, namun hasilnya luar biasa.

Guru Biologi: Begitulah cara makhluk hidup meneruskan kehidupannya.

Guru Agama: Ini la antara penyebab batalnya wuduk.

Guru Geografi: Kedudukannya mengikut arah mata angin.

Guru Kaunseling: Perilaku ini tak selari dengan perilaku manusia yang bertamadun.

Guru Sastera: Perkataannya boleh diuntai atau ditulis, namun aromanya nan satu manakan dapat diungkapkan dengan kata-kata.

Guru Bahasa: Bau dan bunyinya ibarat subjek melengkapi predikat yang membentuk ayat penyata tetapi lebih menjadi ayat tanya.

Guru Sejarah: Antara penyebab berlakunya perang mulut.

Pengetua: Sememangnya saya yang kentut. Besar sangat ke masalahnya?

Friday, 3 March 2017

Wanita Lahirkan 69 Anak Meninggal Dunia


SEORANG wanita dari Palestin yang dipercayai antara wanita paling subur di dunia, dilaporkan telah meninggal dunia. Ibu yang telah melahirkan 69 anak ini menghembuskan nafas terakhirnya di Gaza, minggu lalu. Namun nama dan identiti sebenar wanita itu tidak didedahkan media tempatan.

Berita sedih tersebut turut disahkan oleh suami wanita itu kepada agensi berita Gaza, Al-Ann, lapor stesen Al-Arabiya. Bagaimanapun, punca kematian ibu berusia 40 tahun itu tidak dinyatakan. Setelah berkahwin, wanita yang tidak diketahui namanya ini dikatakan telah melahirkan 16 kali bayi kembar, tujuh kali kembar tiga dan empat kali kembar empat.

Oleh itu, menjadikan kesemua anak yang telah dilahirkannya berjumlah 69 orang. Difahamkan, wanita ini bukanlah ibu pertama yang pernah melahirkan anak dalam jumlah ramai. Sebelumnya, seorang wanita dari Rusia bernama Vassilyeva juga telah melahirkan anak berjumlah 69 orang. Rekod kelahiran Vassilyeva turut tercatat dalam Guinness World Record.

Wednesday, 1 March 2017

MENGAPA SAYA TAK PERNAH MARAH PADA ISTERI SAYA LAGI ...


Pengakuan jujur Seorang Suami

Ini rahsianya...

Sewaktu berbulan madu di negara orang, isteri saya melihat seekor kucing yang nakal. Dia pun mengajak kucing yang nakal itu bermain. Tapi, tak diduga kucing nakal itu menggigit tangannya. Isteri saya tersenyum dan memberi amaran pada kucing itu sambil berkata
"SATU..."

Kemudian isteri saya kembali mengajak kucing nakal itu bermain. Sekali lagi kucing nakal itu menggigit tangan isteri saya sampai berdarah. Isteri saya kembali tersenyum dan berkata:  
"DUA..." 

Saya mulai was-was. Tapi isteri saya dengan tenangnya mengajak kucing nakal itu kembali bermain. Sayangnya, kucing itu kembali menggigit tangan isteri saya. Isteri saya berkata pada kucing itu sambil tersenyum: "TIGA..." dan isteri saya mengambil pistol dari begnya dan menembak kucing itu sampai mati.

Saya marah kepada isteri saya: "Mar, kamu sudah gila ka?" Isteri saya memandang saya sambil tersenyum dan berkata: "SATU..." 
Sejak itu saya tidak pernah marah lagi kepada isteri saya.

-SEKIAN-

Monday, 27 February 2017

Mengapa Korea Utara mahu Jong-nam mati?



SEHINGGA ke hari ini, misteri kematian Kim Jong-nam, anak lelaki sulung bekas pemimpin utama Korea Utara, mendiang Kim Jong-il, masih diselubungi misteri.

Selepas kematiannya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2), 13 Februari lalu, polis mengenal pasti dan memburu empat suspek lelaki warga Korea Utara yang disyaki dalang kepada pembunuhan abang tiri pemimpin utama negara berkenaan, Kim Jong-un.

Korea Selatan yang sekian lama bermusuhan dengan negara itu, menyelar pembunuhan tersebut dengan mengatakan ia satu bentuk tindakan keganasan daripada Kerajaan Korea Utara.

Persoalan di sini, mengapa Pyongyang sanggup membunuh ahli keluarga dinasti pemerintah mereka?

Penganalisis mahupun pakar sukar untuk mengenal pasti punca sebenar, namun perbezaan dengan sekutu dan negara jiran, China serta persaingan antara adik-beradik dalam merebut takhta antara punca yang
berkait rapat.

Hubungan dengan China?

Pada 2001, Jong-nam ditangkap selepas cuba memasuki Jepun dengan menggunakan pasport palsu untuk berhibur di Disneyland Tokyo.

Perbuatannya itu menjatuhkan maruah Korea Utara lantas harapannya untuk menjadi orang nombor satu negaranya, menggantikan Jong-il, musnah.

Bermula 2003, Jong-nam menetap di Macau dan diberi perlindungan oleh China.

Sejak itu, Jong-nam kerap berkunjung ke China dan mengukuhkan kedudukan bersama Beijing terutama menerusi bapa saudaranya, Jang Song-thaek, iaitu individu nombor dua berkuasa di Korea Utara selepas Jong-il.

“Song-thaek merupakan lelaki China di Pyongyang. Dia adalah sumber Jong-nam dan disebabkan itu, China memberi perlindungan kepadanya,” kata Pengarah Program East Asia Non-Proliferation, Dr Jeffrey Lewis kepada CNN.

Pada 2013, di bawah pimpinan Jong-un, Korea Utara melakukan ‘pembersihan’ dalam kalangan pemimpin mereka dan Song-thaek antara individu yang menjadi mangsa.

Dilaporkan bahawa Song-thaek dijatuhkan hukuman bunuh selepas didakwa sebagai pengkhianat Korea Utara.

Kematian Song-thaek merupakan kehilangan yang besar buat Jong-nam.

Kerap mengkritik Korea Utara secara terbuka

Ketika melanjutkan pengajian di Switzerland, Jong-nam kerap bercanggah pendapat dengan bapanya terutamanya berkaitan dengan soal negara.







Friday, 24 February 2017

Ferrari menjadi pasukan keenam Formula 1 untuk melancarkan kereta baru, SF70H,



Ferrari menjadi pasukan keenam Formula 1 untuk melancarkan kereta baru, SF70H, kerana bertujuan untuk bangkit daripada kempen yang mengecewakan 2016.

Scuderia memilih pelancaran dalam talian, penyiaran secara langsung dari Fiorano, di mana pencabar 2017 yang akan melanda trek buat kali pertama di hari Jumaat sebagai sebahagian daripada hari penggambaran.

Kereta baru mempunyai beberapa sidepods agresif diukir dan mempunyai T-sayap dipasang pada penutup shark fin enjin - mengeksploitasi kelemahan yang sama dalam peraturan-peraturan sebagai Mercedes.

ketua pasukan Maurizio Arrivabene, ketua pegawai teknikal Mattia Binotto dan pemandu perlumbaan Sebastian Vettel dan Kimi Raikkonen di atas pentas untuk persembahan.

Pasukan Itali berharap untuk mencabar kejuaraan pada tahun lepas selepas memenangi tiga perlumbaan pada tahun 2015 untuk menyelesaikan naib juara kepada Mercedes.

Tetapi ia merosot kerana ia bergelut dengan set-up, strategi dan tayar suhu sepanjang musim ini dan jarang berjaya mendapatkan yang terbaik daripada bungkusannya.

Ia gagal untuk memenangi perlumbaan dan dikalahkan ke tempat kedua dalam kejuaraan pengeluar dengan Red Bull, kemasan 367 mata di belakang Mercedes.

struktur teknikal Ferrari telah berubah pertengahan musim apabila pengarah teknikal James Allison meninggalkan pasukan, dengan Binotto bergerak dari peranannya sebagai bos enjin untuk mengetuai jabatan teknikal.

Friday, 17 February 2017

Tiada rakyat Malaysia cedera serangan di Pakistan



KUALA LUMPUR - Tiada rakyat Malaysia dilaporkan cedera dan terjejas dalam serangan pengganas di Wilayah Sindh, Pakistan pada Khamis, yang mengorbankan sekurang-kurangnya 60 nyawa dan mencederakan 250 orang.
Wisma Putra dalam satu kenyataan berkata Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Islamabad dan Konsulat Jeneral Malaysia di Karachi akan terus memantau situasi berkenaan.
"Kerajaan Malaysia amat sedih dengan tindakan keganasan yang tidak berasas ini dan telah meragut banyak nyawa tidak berdosa di samping mencederakan ramai yang lain.
"Kerajaan Malaysia berharap pihak yang bertanggungjawab ke atas jenayah ini akan dibawa ke muka pengadilan secepatnya. Kerajaan Malaysia juga merakamkan takziah dan simpati kepada kerajaan Pakistan dan keluarga mangsa yang terlibat," kata Wisma Putra.
Laporan media menyebut, sekurang-kurangnya 60 maut manakala 250 orang cedera dalam kejadian letupan ke atas makam Lal Shahbaz Qalandar di bandar Sehwan, wilayah Sindh.
Menurut laporan stesen televisyen CNN, Islamic State Khorasan, sebuah sekutu kumpulan militan Daesh di Afghanistan dan Pakistan mendakwa bertanggungjawab atas serangan tersebut. –Bernama

Monday, 6 February 2017

Cerita lucu: Arnab dan jiran



teringat kisah ni

Malam semalam... saya terkejut bila nampak kucing saya sedang gigit tengkuk arnab jiran saya, saya pun terus tepuk kepala kucing saya, suruh dia lepaskan arnab tu. Bila saya periksa arnab tu, malangnya arnab jiran saya tu dah mati. Hah matilah nak gantikan arnab bulu kembang tu. Mau dekat RM200 seeokor. Dahlah jiran saya tu jenis panas baran.. pernah bini dia sendiri kena lempang sebab tak susun selipar yang bersepah depan rumah. Apalagi, cepat -cepat saya pergi basuh bangkai arnab tu sampai bersih lepastu keringkan pakai hair-dryer, letakkan dalam sangkarnya balik senyap-senyap. Kira-kiranya arnab tu mati dalam sangkarlah kan? Pagi ni saya dengar jiran saya membebel. Saya buat tak tau je tapi jantung rasa nak berhenti bila dia tegur saya dengan muka bengis, ''kau tau tak arnab aku mati?", saya terus jawab dengan nada sedih,"laa, arnan kau mati ke din?, sedihnya.. aku baru nak mintak arnab tu dari kau..." Din pun terus mencelah," Hah kau pun sedihkan? Tapi aku tengah marah sangat ni. Aku dah tanam petang semalam belakang rumah, entah siapa yang korek siap bersihkan, lepas tu letak balik dalam sangkar. Jangan sampai aku tau siapa punya kerja, memang aku siat-siat kulit kepala dia"...
Gulpp.. saya rasa nak pindah rumahlah.

Tuesday, 10 January 2017

Biodata Faiz Subri



Image result for mohd faiz subri
Mohd Faiz Subri (lahir pada 8 November 1987) merupakan pemain bola sepak Malaysia yang beraksi bersama Pulau Pinang sebagai pemain tengah (Attacking Midfielder) atau Penyerang (Striker).

kandungan

  • 1 Kerjaya
  • 2 Karier antarabangsa
  • 3 Gol sepakan percuma
  • 4 Anugerah
  • 5 Rujukan

Kerjaya

Faiz bermain bersama skuad muda Kedah FA dari 2006 hingga 2009. Dia beralih ke KSK Tambun Tulang, sebuah kelab di Perlis pada 2009 yang bermain di Liga FAM, dan juga skuad Piala Emas Raja-Raja Perlis.[1] Kemudian Faiz bersama skuad Perlis FA pada awal 2010.
Musim 2012, Faiz menandatangani kontrak satu tahun dengan pasukan T-Team FC.[2] Bagi musim 2013 pula, Faiz menandatangani kontrak bersama rakan sepasukan di T-Team, Zairo Anuar Zalani. Pada bulan April 2013, Faiz menyertai pasukan Kelantan FA. Selepas beliau menabur bakti bersama Kelantan sehingga akhir 2014, Faiz kemudiannya menandatangani kontrak bersama Pulau Pinang FA untuk musim 2015. Beliau membantu Pulau Pinang dinaikkan ke Liga Super Malaysia 2016 selepas muncul naib juara Liga Perdana Malaysia 2015.

Karier antarabangsa

Pada tahun 2012 dan 2013, Faiz buat pertama kalinya dipanggil mewakili skuad kebangsaan Malaysia ketika dibawah kendalian Datuk K. Rajagobal. Walaupun dipanggil, beliau tidak pernah membuat penampilan dan seringkali memanaskan bangku simpanan. Pada bulan Ogos 2015, Faiz kembali dipanggil mewakili skuad kebangsaan dibawah kendalian Dollah Salleh. Beliau dipanggil berikutan aksinya yang mantap bersama Pulau Pinang FA.

Gol sepakan percuma

Pada 16 Februari 2016, Faiz mencipta kejutan apabila beliau melakukan sepakan percuma yang sungguh luar biasa ketika menewaskan Pahang FC 4-1 dalam perlawanan kedua saingan Liga Super Malaysia 2016. Gol tersebut menjadi viral di seluruh dunia lalu menganggap jaringan tersebut semirip dengan jaringan sepakan percuma bekas pertahanan Brazil, Roberto Carlos ketika Brazil bertemu Perancis pada tahun 1997. Gol itu juga telah memenangi Anugerah Puskas FIFA 2016 sebagai jaringan gol tercantik dunia melalui undian dari seluruh dunia.

Anugerah


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KLIK JANGAN TAK KLIK

Tingkatkan trafik anda di sini

Busuk.com

My Bloglist