Ini kisah yang aku lalui ketika
aku mengajar di Sekolah Kebangsaan Kedaik. Hampir 98% daripada
murid-murid di sekolah itu terdiri daripada orang Asli keturunan Jakun.
Aku mengajar subjek matematik, Bahasa Melayu dan Pendidikan Jasmani.
Ketika aku mengajar Matematik untuk darjah 3, ada satu peristiwa yang
buatkan aku rasa anak murid aku ini (namanya Roslan) setaraf dengan
Plato atau Socrates. Macam ini dialog yang berlaku ketika pengajaran
bagi topik "Operasi Tambah":
Aku : Okey, murid-murid. Kalau 2 + 2, jawapannya 4. Kalau 3 tambah 2, jawapannya 5.
Roslan : Cikgu, kenapa 2 + 2 jawapannya 4.
Aku
: (Dalam hati) (Bagusnya budak ini. jarang sekali nak dengar pertanyaan
daripada murid Asli). Macam ini, ada 2 biji bola ditambah lagi 2 biji
bole. Okey, kesemuanya akan jadi 1 ... 2 ... 3 ... 4, jadi kesemuanya
sekali ialah 4.
Roslan : Hah? Cikgu salah tu.
Aku : kenapa pulak salah?
Roslan
: Cikgu, kalau cikgu nak membilang, tak semestinya bermula daripada 1
... 2 ... 3 ... 4. Kalau kita nak membilang kita boleh mula daripada
mana-mana aje.. Contohnya, boleh kita mulakan daripada 8 ... 3... 4...
2.. 9 ... 5...
Aku : Ops! Awaklah bakal Profesor kelak ...
No comments:
Post a Comment