BEBERAPA PENDAPAT YANG DIAMBIL DARI INTENET
1.
Pada dasar hukum, tiada dalil & hujjah yg sahih lagi kukuh dari
sumber agama (alquran, hadis, ijma’ n qias) yg mengatakan haram@larangan
seorg suami bersama dgn isterinya pd mlm raya krn para jaguh fiqh yang
muktabar (imam malik, imam hanafi, imam syafie n imam ahmad) juga
berittifaq (setuju ) bahawa dibolehkan seorg suami bersama isterinya pd
semua keadaan yg dibenarkan, dan tiada larang secara mutlak dalam
kalangan tokoh ahli hadis, fuqaha’ n lain2 sekiranya si suami bersama
dgn istrinya pd mlm raya.
2.
Hukum jimak suami isteri adalah pada bila2 masa kecuali pada waktu
iktikaf, haji, umrah, haid, nifas dan siang ramadhan sahaja. tidak ada
khilaf ulama dalam bab ni. hanya ada kata2 dari sebahagian orang awan yg
menyangka kalau jimak pada malam raya maka syaitan akan melekat sekali
sebab mereka baru dilepaskan selepas diikat sepanjang ramadhan. itu
hanya dakwaan tanpa hujah. nabi saw dah ajar doa jimak supaya dijauhi
syaitan ketika berjimak. harap maklum.
3.Tidaklah sampai jatuh haram utk jimak pada malam Aidilfitri. Hukumnya
seperti yang telah disepakti oleh ulama adalah makruh. Antara
waktu-waktu yang makruh selain 2 malam hari raya ialah pada pertengahan
(tanggal 15) bulan Islam (waktu
bulan mengambang). Makruh jima’ di bawah matahari atau bulan
mengambang. Makruh jima’ selepas solat zohor hingga ke petang.
Makruh lelaki melihat faraj isterinya dan perempuan melihat zakar
suaminya boleh mewarisi buta. Makruh jima’ jika dapat dilihat atau
didengar orang malah haram sekiranya sengaja dilihat orang. Juga makruh.
Juga makruh pada malam Rabu dan antara waktu azan dan iqomah.
4.
memang tak pernah dengar hukum camtu..dr sudut dalil al quran dan
hadis..hanya ade 3 situasi saja iaitu pada waktu siang ramadhan,waktu
haid dan nifas,dan waktu berihram haji dan umrah.Ketiga2 situasi itu
secara jelas ade hukumnya.sy berpandangan kemungkinan sandaran hukum
haram jimak suami isteri mlm adidilfitri ini berdasarkan hadis
dhaif.sebenarnya hadis dhaif hanya boleh digunakan dlm soal2 fadhail
amal sahaja dan bukannya soal hukum.
SAMBUNG BACAAN...
No comments:
Post a Comment